Har Danmark en plan D?
Miljø- og energipolitikken har de seneste år været hæmmet af en uhellig alliance mellem miljøskeptikeren Bjørn Lomborg, Politikens chefredaktion og dele af statsminister Anders Fogh Rasmussens regering. Nu er der heldigvis tegn på, at miljøets Bermuda-trekant er brudt. Fogh er sprunget ud som global klimaaktivist – men mangler stadig nationalt at bevæge sig fra ord til handling.
Miljø- og energipolitikken har de seneste år været hæmmet af en uhellig alliance mellem miljøskeptikeren Bjørn Lomborg, Politikens chefredaktion og dele af statsminister Anders Fogh Rasmussens regering. Nu er der heldigvis tegn på, at miljøets Bermuda-trekant er brudt. Fogh er sprunget ud som global klimaaktivist – men mangler stadig nationalt at bevæge sig fra ord til handling.
Det er på høje tid. Dels er der kun to år til 2009. Dels drøner det internationale erhvervsliv deruda’. På Copenhagen Climate Solutions i Bella Center for nylig efterlyste erhvervsleder på erhvervsleder dansk ’action’ i form af ’de rette rammebetingelser og de rette incitamenter’. Teknologier, der kan spare atmosfæren for millioner af tons CO2, er der – den skal bare have et lille skub. Danfoss, Grundfos, Danisco, Grontmij-Carl Bro… alle udbeder sit retningslinjer fra højeste sted. Altså fra Fogh og Co.
Mens Danmark sover tornerosesøvn, så optrapper gigantiske virksomheder deres klimaindsats. Tag for eksempel den britiske tøj- og fødevareforretning (med mere) Marks & Spencer. Virksomheden har vedtaget en Plan A, der for 200 mio. pund (over 2 mia. kr.) skal bringe hele biksen i en CO2-neutral retning. Plan A kommer til at omfatte 35.000 produktlinjer og involvere over 2.000 fabrikker, 10.000 bondegårde og 250.000 arbejdere. Plan A engagerer 75.000 direkte ansatte og kommer til at påvirke 16 million gæster i butikkerne.
Kravene om klimaneutralitet kommer til at sprede sig som ringe i vandet fra Marks & Spencer og andre storindkøbere af varer. Dansk-svenske Arla Foods mærker det allerede: ’Indtil 2006 blev vi kun mødt med ønsker om økologi. Fra slut 2006/start 2007 er meget sket’, sagde koncernmiljøchef Jan Dalsgaard Johannesen fra Arla Foods i Bella Center. Han pegede på, at flere af de førende supermarkedskæder nu kræver, at leverandørerne ’gør noget ved deres CO2-fodaftryk’. Det betyder, at Arla Foods og andre skal tænke klimahensyn ind i deres forretningsstrategier. Hvis ikke: Farvel!
Marks & Spencer agter at blive 25 procent mere energieffektiv, købe grøn strøm og som en sidste udvej købe CO2-kreditter via skovprojekter med mere. Kæden vil også hjælpe deres medarbejdere og kunder til at leve et sundere og mere miljørigtigt liv. Nogle er råd er helt simple: Vask tøj ved 30 grader og spar energi…
Hvis Danmark har ambitioner om at iklæde sig den grønne førertrøje, så skal regering og folketing altså levere en energi- og klimaplan med et helt andet ambitionsniveau end for blot et år siden. England rykker. Tyskland rykker. USA rykker. Plan D for Danmark skal udfordre os alle sammen, så vi lynsnart kan berede os på kravene fra en af de stærkeste energier, mennesket nogensinde har sluppet fri: Markedskræfterne.
Kilde: Dansk Energi
Det er på høje tid. Dels er der kun to år til 2009. Dels drøner det internationale erhvervsliv deruda’. På Copenhagen Climate Solutions i Bella Center for nylig efterlyste erhvervsleder på erhvervsleder dansk ’action’ i form af ’de rette rammebetingelser og de rette incitamenter’. Teknologier, der kan spare atmosfæren for millioner af tons CO2, er der – den skal bare have et lille skub. Danfoss, Grundfos, Danisco, Grontmij-Carl Bro… alle udbeder sit retningslinjer fra højeste sted. Altså fra Fogh og Co.
Mens Danmark sover tornerosesøvn, så optrapper gigantiske virksomheder deres klimaindsats. Tag for eksempel den britiske tøj- og fødevareforretning (med mere) Marks & Spencer. Virksomheden har vedtaget en Plan A, der for 200 mio. pund (over 2 mia. kr.) skal bringe hele biksen i en CO2-neutral retning. Plan A kommer til at omfatte 35.000 produktlinjer og involvere over 2.000 fabrikker, 10.000 bondegårde og 250.000 arbejdere. Plan A engagerer 75.000 direkte ansatte og kommer til at påvirke 16 million gæster i butikkerne.
Kravene om klimaneutralitet kommer til at sprede sig som ringe i vandet fra Marks & Spencer og andre storindkøbere af varer. Dansk-svenske Arla Foods mærker det allerede: ’Indtil 2006 blev vi kun mødt med ønsker om økologi. Fra slut 2006/start 2007 er meget sket’, sagde koncernmiljøchef Jan Dalsgaard Johannesen fra Arla Foods i Bella Center. Han pegede på, at flere af de førende supermarkedskæder nu kræver, at leverandørerne ’gør noget ved deres CO2-fodaftryk’. Det betyder, at Arla Foods og andre skal tænke klimahensyn ind i deres forretningsstrategier. Hvis ikke: Farvel!
Marks & Spencer agter at blive 25 procent mere energieffektiv, købe grøn strøm og som en sidste udvej købe CO2-kreditter via skovprojekter med mere. Kæden vil også hjælpe deres medarbejdere og kunder til at leve et sundere og mere miljørigtigt liv. Nogle er råd er helt simple: Vask tøj ved 30 grader og spar energi…
Hvis Danmark har ambitioner om at iklæde sig den grønne førertrøje, så skal regering og folketing altså levere en energi- og klimaplan med et helt andet ambitionsniveau end for blot et år siden. England rykker. Tyskland rykker. USA rykker. Plan D for Danmark skal udfordre os alle sammen, så vi lynsnart kan berede os på kravene fra en af de stærkeste energier, mennesket nogensinde har sluppet fri: Markedskræfterne.
Kilde: Dansk Energi