Peugeot tager hul på fremtiden med BB1

Med konceptbilen BB1 bryder Peugeot de konventionelle regler for udvikling og produktion af biler og kommer i stedet med et originalt og helt utraditionelt svar på fremtidens mobilitet i byen.

I-bb1_0909ds062-1

BB1 er 100 % el-drevet, 2,5 meter lang og kan rumme op til 4 personer – men den er hverken en bil eller en scooter: BB1 er på alle områder en genfortolkning af bilen, som vi kender den i dag, og giver helt nye muligheder med størst mulig respekt for miljøet.

Verden er i konstant bevægelse, og trafikken i byen vokser år for år. Alle vil spare tid og samtidig sætte så lille et aftryk på klima og miljø som muligt.

I-bb1_0909ds023

Klima og miljø har større prioritet end nogensinde før, og designere går ad nye veje for at opfinde og visualisere fremtidige løsninger, der sikrer frihed og mobilitet.

Peugeot udvikler hele tiden nye løsninger, der skal leve op til tidens krav og kundernes ønsker. Det sker med base i mærkets årelange erfaring og ved at samle al den viden og kreativitet, som findes inden for de forskellige grene af virksomheden – netop for at virkeliggøre det mål, som blev sat for mere end 100 år siden om at blive en global leverandør af bæredygtig mobilitet uanset om det drejer sig om tohjulede, trehjulede eller firehjulede køretøjer.

BB1: En original idé
Hovedopgaven for designerne bag BB1 var at udvikle et koncept, der kan tackle hverdagens udfordringer ved at tilbyde maksimal fleksibilitet, en kompakt størrelse, dynamik og manøvredygtighed (en vendediameter på 3,5 meter).

I-bb1_0909ds011

Peugeots designteam stod overfor en stor udfordring, da de skulle få plads til fire personer på 2,5 meter. For at løse denne udfordring er kabinen udformet med inspiration fra de tohjulede køretøjer, bl.a. er førerstillingen mere opretsiddende, der er ingen pedaler, rattet minder i højere grad om styret på en scooter og passagererne bagtil er placeret som sad de bagpå en scooter. Interiøret er fleksibelt og kan omdannes efter behov. Med fire personer i konceptbilen er bagagerumspladsen på 160 liter, men kan øges til 855 liter med kun én person i køretøjet.


Design og teknologi, der bryder med fortiden
BB1 har et unikt design, der med sine store glasflader, lave døre og markerede hjulkasser vækker en følelse af frihed. Kvaliteten og teknologien skinner igennem alle detaljer, eksempelvis LED forlygterne og kameraer i stedet for sidespejle. Den hvælvede tagkonstruktion, der minder om taget på sportscoupéen RCZ, giver plads til bagsædepasagererne.

BB1 er desuden udstyret med en bred vifte af interaktiv teknologi, hvor audio systemet for eksempel passer perfekt til nutidens ”smartphone”.

I-bb1_0909ds006

Chassiskonstruktionen er hentet fra Peugeots motorcykelafdeling, mens undervogn, affjedring og styring er samme høje standard som er kendetegnende for Peugeots biler. Karosseriet er produceret i kulfiber og andre materialer, og dette materialevalg giver et hint om Peugeots fremtidige modeller. Disse letvægtsmaterialer giver mulighed for, at vægten ikke overstiger 600 kg inklusiv batterier.


BB1 viser vejen ind i fremtiden
Med sit unikke elektriske system viser BB1 vejen frem. Den er udstyret med el-motorer på baghjulene, som er udviklet i samarbejde med Michelin. Denne smarte placering maksimerer pladsen i kabinen og er inspireret ”quad bikes”, og hver el-motor har en ydelse på ca. 10 hk. BB1 har en acceleration 0-30 på 2,8 sekunder og en maksimum hastighed på 90 km/t.

Lithium-ion batterier giver BB1 en rækkevidde på 120 km og de to batterier er placeret under hvert af bagsæderne. Det sikrer en optimal udnyttelse af pladsen og giver samtidig en god vægtfordeling..

BB1 er desuden udstyret med en solfanger på taget, der driver klimaanlægget, som både sikrer en perfekt temperatur i kabinen og samtidig fanger de ultrafine partikler fra luften takket være et effektivt kulfilter. Solfangeren er udviklet i samarbejde med Ocean Vital instituttet, som Peugeot har indgået et samarbejde med for at fremme forskning og udvikling inden for vedvarende energi.

BB1 viser, at Peugeot endnu en gang er et skridt foran, når det gælder fremtidens mobilitet.