Den nye Golf sparer på strømmen

- Golf følger de nye EU-regler for dagskørelys - Det sparer pærer og brændstofforbrug, og sænker CO2-udslippet

4310_large

Den nye Golf, som med sit udvalg af EU5 godkendte motorer og med partikelfilter på alle TDI motorer i forvejen er en af markedets mest miljøskånende bilmodeller, bidrager i nyeste generation med yderligere initiativer til at skåne miljø - og dertil ejerens pengepung. Ekstragevinsten kommer ved at følge de nye EU-regler for anvendelse af dagskørelys, som foreskriver, at dagskørelys kan omfatte lys foran alene.

Tidligere har dagskørelyset omfattet både positions- og nærlys foran og baglygter og nummerpladebelysning bagpå. Det er mange pærer, der er i gang hele tiden. Volkswagen har hidtil indskudt en modstand i forbindelse med dagskørelyset, og derved sænket spændingen på pærerne for at reducere slid og forlænge pærernes levetid. I dagtimerne er det hensigtsmæssigt at køre med lavere spænding på forlygterne, for dagskørelysets funktion er alene at markere bilen, ikke at oplyse vejbanen.

Formålet med netop at markere biler, når de kommer kørende, tager de nye EU-regler konsekvensen af og anbefaler at nøjes med at have lyset tændt foran. På den nye Golf består dagskørelyset derfor udelukkende af et par særlige pærer, indbygget i forlygterne. Det markerer bilen, når den kommer kørende, men da lyset er mere diffust end nærlyset, er det ikke velegnet som kørelys i døgnets mørke timer.

Til gengæld spares forbruget af otte andre pærer: To til positionslys foran, to til nummerpladebelysning og fire baglygtepærer bagpå. Det er et relativt stort wattforbrug, der dermed spares, og det vil kunne aflæses på bilens brændstofforbrug - og dermed også på CO2-udslippet. For den enkelte Golf er bidraget måske ikke stort, men summen af de tusindvis af nye Golf, der snart vil køre på vejene, bliver det en stor reduktion.

Et lavere brændstofforbrug betyder færre omkostninger for ejeren, og det samme gør et lavere forbrug af pærer. Med det nye dagskørelys er der således kun fordele. Næsten. For det forpligter føreren af en ny Golf til at være opmærksom på sigtbarheden, og huske at tænde hovedlygterne, når sigtbarheden forringes. Det er jo ikke altid, at dagtimer er ensbetydende med lyse timer. Der kan være vejrlig, der gør bilkørsel til en mørk og usigtbar affære selv om dagen, og under sådanne forhold skal dagskørelyset naturligvis erstattes af hovedlygterne. Så snart hovedlyskontakten tændes, tændes for- og baglygter samtidig med, at instrumentbelysningen tændes, og fjernlys og tågelygter foran og bagpå bliver aktive.
Er man en glemsom natur, eller bare komfortabelt anlagt, er der dog også plads til det med den nye Golf. Man kan nemlig helt undlade at bruge dagskørelyset, og dermed komme udenom forpligtelsen til at være aktiv, når vejret skifter. Hvis hovedlyskontakten nemlig slås permanent til, så både positions- og nærlyset er tændt foran, alle baglygter og nummerpladebelysning tændt bagpå, og fjernlys og tågelygter aktive, vil der altid være lys på bilen, når man starter og kører. Straks motoren slukkes igen og nøglen tages ud, vil al lys på bilen slukkes automatisk.

Er man både-og, både komfortabelt anlagt og miljøbevidst, er der også mulighed for at være det. Til den nye Golf er det nemlig muligt at bestille et ekstraudstyr, den såkaldte "Lys- og synpakke". Til den hører bl.a. automatisk tænd og sluk af lygterne, afhængig af hvor mørkt og usigtbart det måtte være udenfor. Bare man kører ind i en tunnel eller en mørk skov, vil lygterne automatisk blive tændt - og automatisk slukket igen, når man kører ud.