Fremtidens Renault

Futuristisk design, træ rækker flysæder, en kraftig økonomisk dieselmotor og to elmotorer. Sig goddag til konceptbilen Renault Ondelios, der er lige så speciel som navnet antyder.
De objektive mål siger 4,8 meter i længden - 1,6 meter i højden og en luftsmodstandskoefficient på 0,29. Men bag de nøgne facts gemmer der sig en bil, der er alt andet end ordinær. Renault Ondelios er Renaults bud på en fremtidig komfortabel luksusbil med et brændstofforbrug på omkring 23 km/l, og et CO2 udslip på blot 120 gram pr km.

pms_Ondelios
Ondelios har tre sæderækker med to seperate flystole på hver. Stolene har elektrisk justerbare rygstøtte, og der er også justerbare fodstøtter- ganske som når man flyver business class.

Diesel og batterier Ondelios drives af en kraftfuld 2.0 dCi motor med 205 hk og to elmotorer på 32 hk. En forrest og en bagerst.  Elmotorerne fungerer som tilskud til dieselmotoren og leverer ekstra kraft, når det behøves - for eksempel i forbindelse med overhalinger. Elmotoren fungerer også i forbindelse med den stop-start funktion som bilen er udstyret med. Desuden er den bagerste elmotor aktiv ved dårligt vejgreb, og gør reelt bilen til en firehjulstrukket bil. Bilen har et sejt drejningsmoment på hele 450 Nm i feltet mellem 1700 og 3800 omdr/min. Accelerationen fra 0-100 km/t er bare 7,8 sekunder, og den økonomiske syv trins gearkasse sikrer et forbrug på blot 23 km/l. ved blandet kørsel. Men en ting er hvad der er under kølerhjelmen. Noget andet er hvordan det hele er pakket ind. Køergrillen er udført i markant poleret aluminium og flankeres af forlygterne, der med højtydende LED lys, der sikrer optimal oplysning af vejen. Kørende kunst Bagtil er bilen nærmest endnu mere spektakulær. Baglygterne er boomerang-formede og glastaget er i hele bilens længde og understreger bilens flyinspirerede design. Koblingen til lys og luft understreges af bilens døre, der er udført som mågevinger. Om bilens design siger Renaults chefdesigner Patrick le Quement. ”Vi har skabt en bil, hvor taget og ruderne smelter sammen til en enhed. Odelios er vores bud på, hvordan fremtidens bil kan se ud”, siger han.  Indenfor er der flere spektakulære elementer. Ondelios har tre sæderækker med to seperate flystole på hver. Stolene har elektrisk justerbare rygstøtte, og der er også justerbare fodstøtter- ganske som når man flyver business class. For at give optimal komfort til passagererne er kabinen udformet eksklusivt.  Alle passagerere har sin egen Samsung interaktive transportable infotaintmentcentral, og der er indbygget højtalere i nakkestøtterne. Og et avanceret klimaanlæg sørger for, at alle ombord nyder det bedst mulige indeklima.