Den nye Polo - Høj sikkerhed og lavt forbrug

Pasted Graphic

Volkswagen introducerer den nye Polo på det danske marked allerede fra midten af juli måned. Med et forbedret forbrug på helt op til 27,8 km/l og en CO2  udledning på 96 g/km sætter Volkswagens Polo nye standarder for fempersoners biler.
Den nye Polo har optimeret sikkerheden. Det er således lykkedes at gøre karrosseriet endnu stivere end før. Risiko for beskadigelser i fodrummet ved et frontalsammenstød er reduceret med hele 50%, og skulle der ske påkørsel fra siden, er modstandsevnen forbedret med 20%. Trods den forbedrede styrke af karrosseriet, der gør den til alle tider sikre Polo, er det ikke desto mindre lykkedes at reducere vægten af karrosseriet med 7,5% (Reduktionen i egenvægten er 2,5%).

4725_large.jpg

Introduktion af nye TDI og TSI motorer og 7-trins DSG gearkasse resulterer i sig selv i forbedret brændstoføkonomi, lavere emission og højere ydelse, og i forbindelse med lavere karrosserivægt giver det imponerende værdier.

Et eksempel kunne være den nye 1,2 l TSI motor. Denne turboladede, firecylindrede benzinmotor med direkte indsprøjtning udvikler hele 77 kW / 105 HK, men alligevel forbruger den blot 5,5 l benzin pr. 100 km (18,2 km/l), og udleder kun 129 g CO2 pr. km. Det er 20% lavere end den tidligere model med samme motorydelse.

I alt kommer der syv motorer til den nye Polo, fire benziner og tre diesel. Ydelserne er fra 44 kW/60 HK til 77 kW/105 HK. Fem er helt nye, eller indføres i Polo modelprogrammet for første gang. Alle opfylder de den kommende EU 5-norm.

Tre af de nye motorer er TDI motorer. Med dem indføres common rail teknologien i Polo. Potentialet i disse nye motorer kommer ikke mindst til udtryk i Polo 1,6 TDI med 66 kW/90 HK. I kombination med "Blue Motion teknologi-pakken" forbruger den beskedne 3,6 l brændstof pr. 100 km (27,8 km/l) og udleder kun 96 g CO2 pr. km. Det gør den til en af de mest brændstoføkonomiske og mindst CO2 udledende fem personers biler i verden.

ESP med hill-holder-funktion indgår i standardudstyret i den nye Polo. Det sker i forbindelse med en helt ny generation af bremsesystemet med bl.a. større bremsekraftforstærker. Med henblik på at opnå fem stjerner i den kommende EuroNCAP crashtest blev også ratsøjlekonstruktionen med fire-vejs-justeringsmuligheder ændret. Det har samtidig betydet, at vægten har kunnet reduceres. Den elektro-hydrauliske servostyring fra den tidligere model er benyttes også i den nye Polo, men tilpasset det nye forhjulsophæng.

Tre udstyrsversioner og to DK-pakker

Med den nye Polo følger Volkswagen strukturen i udvalget af standardudstyr op fra de øvrige modellinier. Der vil således blive tale om "Trendline" version, der er grundudstyrversionen, "Comfortline", som den mere luksuriøse udstyrslinie, og "Highline", der er topversionen og som bringer Polo ind i Golf-klassen.

Allerede "Trendline" versionen betyder omfattende udstyr, der rummer både el-betjente sideruder i fordørene, centrallåsesystem, fartpilot, mutijusterbart førersæde og RDC-radio med AUX-in og seks højttalere. Hjulstørrelsen er 14" stålfælge.

Går man op i "Comfortline" følger der splitbagsæde, el-indstillelige og -opvarmelige sidespejle, el-rudehejs både på for- og bagdøre, justerbar forsædevarme, multijusterbare forsæder og semiautomatisk aircon-anlæg. Hjulstørrelsen er 15" stålfælge.

"Highline" udstyret byder dertil på 15" alu-fælge, tågeforlygter og læderrat foruden foruden kosmetiske styling-detaljer.

I Danmark vil der som ekstraudstyr blive tilbudt to "DK-pakker". Til Trendline vil den omfatte: Fjernbetjent centrallås, el-indstillelige og -opvarmelige sidespejle og justerbar forsædevarme. Til Comforline og Highline vil den være sammensat af: Aut. klimaanlæg, lys- og syn-pakke, forlygtevaskeanlæg og opvarmede sprinklerdyser samt regnsensor.  

Gå i detaljer med den nye Polo her: volkswagen.dk/polo