Syntetisk SunFuel®

· Syntetisk SunFuel® biobrændstof fra Volkswagen vil kunne reducere udledningen af drivhusgasser med op til 90 procent
· Produktionen af det nye 2. generations biobrændstof er ikke i konflikt med den eksisterende produktion af vegetabilske fødevarer
· Det nye SunFuel® biobrændstof kan med fordel benyttes i energieffektive biler, som den nye Passat BlueMotion der vises på Geneve Motor Show.

3404_large

Under det nyligt afholdte World Mobility Forum understregede Dr. Ing. Franz-Josef Paefgen, fra Volkswagens forsknings- og udviklingsdivision, at udviklingen af mere energieffektive biler og øget fokus på mere miljøvenlige og vedvarende energikilder er et centralt tema hos den tyske bilproducent.


Dr. Ing. Paefgen: "I bestræbelserne på at reducere udledningen af CO2 og øvrige drivhusgasser er vi i fuld gang med at introducere deciderede volumen modeller, som er mere og mere energieffektive, som f.eks. den nye Passat BlueMotion”.


BlueMotion versionen af Passat har således verdenspremiere på dette års Geneve Motor Show og sætter en ny standard for klassen, med et brændstofforbrug på 5,1 liter diesel pr. 100 km (19,6 km/l). Dette giver den populære familiebil en aktionsradius på 1.350 km på en tankfuld diesel og en CO2-emmision på bare 136 g/km.


Den kompakte Polo BlueMotion version, der blev introduceret i sommeren 2006 og kun bruger 3.9 liter diesel pr. 100 km (25,6 km/l), er blevet så populær ude i Europa at produk-tionen er blevet tredoblet siden debuten.


”Samtidig fokuserer vi vores engagement på vedvarende energi, såsom udvikling af 2. generations biobrændstof. Denne brændstoftype er så godt som CO2 neutral og reducerer udledningen af drivhusgasser med op til 90 procent. Desuden kan disse biobrændstoffer produceres uden effekt på nogen fødekæder og kan tilsættes konventionelt brændstof.


Den anden generation af biobrændstof inkluderer SunFuel® og cellulose ethanol.
I modsætning til første generation af biobrændstof (såsom biodiesel og bioethanol), kan vi nu nøjes med at bruge uspiselige planterester til produktionen af SunFuel® - hvilket fjerner enhver konflikt med producenter af plantebaserede fødevarer.


Der er også yderligere fordele: mængden af kuldioxid der frigives under forbrænding af brændstof, produceret af biomasse, svarer til den mængde CO2 der tages fra atmosfæren af den plante, der leverer energien. Når SunFuel® bruges i et brændstof i f.eks. en konventionel dieselmotor, vil den reducere partikeludslippet med næsten 30 procent – hvilket også vil være tilfældet i selv ældre biler uden nogen tekniske modifikationer. Desuden vil selv simple justeringer af eksisterende bilers motorstyring kunne reducere NOx emissionen (kvælstofoxider) med op til 30 procent, mens CO2 udslippene bliver reduceret med op til 90 procent, sammenlignet med fossile brændstoffer som olie og benzin.


SunFuel® er også brændstoffet til fremtidens motorer. Det rene syntetiske brændstof er en vigtig brik i en yderligere intensiv udvikling af dieselteknologien, der er én af grundstenene i det kombinerede forbrændingssystem ”Combined Combustion System” (CCS).


Fremtidige CCS motorer vil kombinere dieselmotorens lave brændstofforbrug med benzinmotorens rene udtødningsemission. Syntetisk brændstof så som SunFuel® vil på denne måde blive en nøgleteknologi for en ny generation af motorer og kunne skabe en fremtidig uafhængighed af fossile brændstoffer.


”På vej mod denne uafhængighed er vi imidlertid nødt til at bruge det fossile brændstof, der står til rådighed, så effektivt som muligt både i dag og i morgen, blandt andet ved brug af downsizing af motorstørrelse. Volkswagen er en stærk medspiller på vej ind i fremtiden i dette område med biler som Polo BlueMotion, den nye Passat BlueMotion, de effektive TDI motorer og den nye TSI motor, samt de succesfulde naturgasbiler, som f.eks. Caddy og Touran EcoFuel”, slutter en optimistisk Dr. Ing. Paefgen fra Volkswagen.