Saab har lige præsenteret 9-4X konceptbilen, - men ?

Kommer Saab 9-4X BioPower Concept der netop har haft premiere på biludstillingen i Detroit i USA nogensinde på gaden ?
Saab har fået 3 måneder til at rekonstruere firmaet.

Saab er det eneste bilmærke, der udnytter det højere oktantal i ethanolen til at skaffe flere kræfter ud af motorerne samtidig med, at E85 brændstoffet mindsker udslippet af CO2 fra den fossile olie betydeligt – helt op til 80 procent.

pr_168

Højere oktantal giver mulighed for højere ladetryk

Takket være 30 års erfaring med turbomotorer er Saab førende, når det gælder udnyttelse af de muligheder, som turboen giver for udvikling af mindre højtydende motorer, der kan køre på det mere miljøvenlige E85 brændstof. E85 består af 85 pct. bioethanol og 15 pct. traditionel benzin. Saab er det eneste bilmærke, der udnytter det højere oktantal i ethanolen til at skaffe flere kræfter ud af motorerne samtidig med, at E85 brændstoffet mindsker udslippet af CO2 fra den fossile olie betydeligt – helt op til 80 procent. Dagens BioPower versioner fra Saab er de mest solgte E85 biler i Europa.

Den lette firecylindrede motor i 9-4X er udført i aluminium og har en litereffekt på hele 150 hk, når bilen kører på E85. Når motoren kører på almindelig benzin yder den 260 hk og har et moment på 353 Nm. De tal stiger til henholdsvis 300 hk og 400 Nm, når det tankes E85.

Forklaringen er, at E85 har et højere oktantal (104 RON) end benzin, hvilket betyder, at det bedre kan modstå selvantændelse, så man undgår motorbanken selv om ladetrykket øges på turboen. For at udnytte potentialet i E85 bedre er kompressionen i 2,0 l. motor øget fra de normale 9,2:1, som benzinmotoren har, til 10,5:1. Saab’s motorstyring tilpasser både tændingstidspunkt og ladetryk til andelen af ethanol i brændstoffet. Højeste ladetryk på 1,2 bar har turboen, når andelen af ethanol når op på 85 pct. Motoren har desuden direkte indsprøjtning og variabel styring af både indsugnings- og udstødningsventiler (VVT). Direkte indsprøjtning i forbrændingskammeret giver en mere fuldstændig forbrænding, hvilket resulterer i højere ydelse og lavere forbrug.

VVT forbedrer turboens respons ved lave omdrejninger og bidrager til et forbedret drejningsmoment over et bredt omdrejningsområde. Med E85 i tanken er de 400 Nm til rådighed hele vejen fra 2.600 til 5.100 omdr./min. Allerede fra 2.000 omdr./min. er 85 pct. af det maksimale drejningsmoment til rådighed. For at nå samme moment i en traditionel motor er det normalt nødvendigt med en betydeligt større motor, der også har et højere forbrug.

Den nye konceptbil fra Saab med navnet 9-4X er den første Saab af den såkaldte crossover type, der blander kvaliteterne fra en almindelig personbil med fleksibiliteten i en højbenet 4-hjulstrækker. Bilen kombinerer stilrent design med avanceret teknologi i form af det nye Saab 4-hjulstræk, der også bruges i 9-3 serien og en 2,0 liters BioPower motor, der er god for 300 hk og 400 Nm med det miljøvenlige E85 brændstof. 4-hjulstrækket er med elektronisk spærredifferentiale på baghjulene, og kan derfor både regulere trækket mellem for- og bagaksel samt individuelt mellem de bageste hjul alt efter underlagets beskaffenhed. I praksis er 4-hjulstrækket et ekstra plus for sikkerheden og køredynamikken.

– Konceptbilen er et klart signal om, hvad Saab står for og et vigtigt skridt for os på vejen mod at kunne markedsføre en ny Saab i et for os nyt segment, siger Saab’s topchef Jan-Åke Jonsson.

Bilens design er holdt i et stilrent skandinavisk formsprog, som er typisk for Saab. Den er for eksempel uden lister og tagbøjler. Fronten og andre stilelementer er inspireret af en anden konceptbil, Aero X fra 2006.

Bilen har et nyt lastesystem til ski, som Saab har udviklet i samarbejde med skiproducenten Salomon. Det består af en særlig skiholder udført i aluminium, der kan trækkes ud af bagagerummet for at gøre det lettere at fastgøre skiene – op til tre par med stave. Under gulvet er der et rum til skistøvler, og hele bagagerummet er beklædt med en gummilignende materiale, der er nemt at rengøre.

Saab 9-4X BioPower Concept er udviklet under ledelsen af designer Anthony Lo, der er designchef hos General Motors i Europa, i samarbejde med designere og ingeniører hos Saab i Trollhättan i Sverige.

Kabine er også inspireret af Aero X med en separat startknap og nyudviklet ”infotainmentkontrol”. Saab 9-4X har som de serieproducerede Saab grønt instrumentlys, som også kandes fra cockpittet i fly, og der er flere antydninger af Saab’s fortid som del af en flyfabrik blandt andet er speedometer, der minder om en højdemåler, og egerne i rattet, der ligner flyvinger.